تبلیغات
دنیای ریاضی - اوریگامی
 
دنیای ریاضی
ریاضیات علم آموختن اندیشیدن است نه آموختن اندیشه ها
پیرامون وبلاگ حسینی


سلام
محمد حسینی هستم.دانش آموز سال سوم رشته ریاضی دبیرستان امیرکبیر فراشبند
سعی کردم تو این وب جدید ترین مطالب ریاضی رو قرار بدم
امید وارم بهره کافی رو ببرید.
زنده باد فراشبند

مدیر وبلاگ : دانش آموزان دبیرستان امیرکبیر
پرسمان
لطفا نظر خود را درباره ی وبلاگ ارائه دهید.









دوشنبه 4 بهمن 1389 :: نویسنده : دانش آموزان دبیرستان امیرکبیر

     

از سال‌ها پیش ساختن اشیا با كاغذ و بازی با آن بین بچه ها مرسوم بوده است كه این كارها بعدها با نام‌های مختلف شناخته شده است و اوریگامی نامی نهاده شده بر این هنر است كه در عسلویه استان بوشهر در جشنواره نگین خلیج فارس عرضه شده است.

اوریگامی فن و هنری كامل است كه زادگاهش سرزمینهای خاور دور بوده است.

 

هنری كه موجب سرگرمی و خلاقیت می‌شود. اوریگامی یا هنر (كاغذ و تا) بازی دست، ذهن و چشم است.

هنری است كه در آن خوب دیدن، تمركز ذهن و بكارگیری ظرافت دستان بسیار مهم و مورد توجه است.

هدف این هنر خلق طرح‌های جالب با كاغذ به كمك تاهای هندسی است و به نوعی پرورش و هماهنگی ذهن و دست می‌باشد.

اصل لغت اوریگامی در زبان ژاپنی از اورو به معنی خم كردن و كامی به معنی كاغذ گرفته شده است. اما خم كردن كاغذ اسامی دیگری نیز در زبان ژاپنی داشته است كه بتدریج به نفع اوریگامی از دور خارج شده اند.

اوریگامی امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد. در نقاط مختلف دنیا، انجمن‌های بزرگی تشكیل شده است كه در این زمینه فعالیت می‌كنند.

این طرح‌ها با یك برگ كاغذ مربع شكل آغاز می‌شود كه بهتر است هر روی آن رنگ متفاوت داشته باشد.

در هنر اوریگامی از برش استفاده نمی‌كنند ولی برخلاف باور عمومی اوریگامی های باستانی ژاپن كمتر این سختگیری را داشتند و گاهی بریدن كاغذ یا شروع كردن با كاغذهای غیر مربع را جایز می‌دانستند.

اوریگامی به غیر از جنبه هنری از جنبه علمی نیز برخوردار است كه موجب رشد فكری و افزایش دقت و مهارت می‌شود.

هرساله در كشور ژاپن جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در این زمینه برپا می‌شود. از اهداف هنر اوریگامی می‌توان به بالا بردن خلاقیت و توانایی‌های ذهن، تجسم‌سازی فضایی، رشد فكری و تقویت تمركز در یادگیری اشاره كرد.

این هنر در مراحل بالاتر و پیشرفته تر به سطحی می‌رسد كه فرد قادر به طراحی شكلهای اوریگامی خواهد بود. در این زمینه ، افسانه‌های كهنی نیز وجود دارد كه نشان‌دهنده قدمت و اهمیت موضوع است.

تاریخچه اوریگامی: روش ساخت كاغذ ظاهرا در حدود سال ‪ ۱۰۰‬میلادی در چین شروع شد و تا بیش از پانصد سال به صورت یك راز نگهداری می‌شد.

در حدود قرن ششم میلادی این صنعت توسط راهبان بودایی از چین به ژاپن وارد شد. سپس در نیمه ی قرن هشتم میلادی و پس از استیلای اعراب مسلمان بر آسیای مركزی، این صنعت توسط آنان به نقاط دیگر برده شد و در قرن دهم میلادی به مصر و در قرن دوازدهم میلادی به اسپانیا رسید.

پس از ورود اعراب به سیسیل این صنعت وارد ایتالیا شد و كارگاه‌های كاغذ سازی در سال‪ ۱۲۷۶‬در فابرینوی ایتالیا و در سال ‪ ۱۳۴۸‬در تروی فرانسه آغاز به كار كردند.

از این زمان به بعد یعنی از نیمه ی دوم قرن چهاردهم میلادی مصرف كاغذ برای كتاب در اروپا متداول شد.

اگر چه از ابتدای همین قرن استفاده از كاغذ در انگلستان رواج یافت، ولی اولین كارگاه تولید كاغذ در قرن پانزدهم در هرتف ورد انگلستان برپا شد.

اولین كارگاه ساخت كاغذ در آمریكای شمالی در سال ‪ ۱۶۹۰‬ایجاد شد.

گروهی معتقدند كه اولین بار خم كردن كاغذ در چین متداول شده است. استفاده از ماكت‌های كاغذی خانه برای سوزاندن در مراسم تدفین از دلایل این ادعا است. اما شكی نیست كه این ژاپنی‌ها بودند كه هنر خم كردن كاغذ را كمال بخشیدند و به عبارتی از آن خود ساختند. البته هزینه ی بالای تهیه ی كاغذ ایجاب می‌كرده است كه از این هنر فقط برای مراسم خاص استفاده شود، مانند پروانه‌های كاغذی نر و ماده كه برای تزیین فنجان‌ها در مراسم ازدواج استفاده می‌شده است.

در دوره‌های مختلف تاریخی ژاپن، اوریگامی حضور داشته است. در خلال دوره ی موروماچی در قرون چهاردهم تا شانزدهم میلادی (‪ (۱۵۷۳ - ۱۳۳۳‬اوریگامی مدرن به گونه‌ای اصولی توسط یك نویسنده ی ناشناس نگاشته شده است. سپس در دوره ی ادو (‪ (۱۸۶۷ - ۱۶۰۳‬اوریگامی به صورت یك سرگرمی فراگیر درآمد كه البته در آن زمان ‪ Orisue‬نامیده می‌شد.

كتاب چگونه ‪ ۱۰۰۰‬مرغ ماهیخوار با كاغذ بسازیم در سال ‪ ۱۷۹۷‬در ژاپن به چاپ رسید.

در دوره ی میجی (‪ (۱۹۱۲ - ۱۸۶۸‬اوریگامی در برنامه ی درسی مدارس و حتی مهدكودك‌ها وارد شد تا كودكان هنر و مهارت كار با انگشتان را بیاموزند.

از آن زمان تاكنون كاغذ مربعی ‪ ۱۵‬در ‪ ۱۵‬سانتی متری اوریگامی در همه جا فروخته می‌شود و اوریگامی برای سرگرمی و آموزش در مقیاس وسیع مورد استفاده است.

گروهی معتقدند كه در اسپانیا خم كردن كاغذ مستقل از ژاپن ابداع شد. گنجشك كاغذی اسپانیایی (‪ ,)Pajarita‬در قرن شانزدهم میلادی و یا حتی قبل از آن ساخته شده است.

فیلسوف اسپانیایی میگوئل اونامونو - كه در آخرین روز سال ‪ ۱۹۳۶‬میلادی در خلال جنگ داخلی كشته شد - در سال ‪ ۱۹۰۲‬تالیفاتی در این زمینه داشته است.

"اونامونو" علاقه ی فلسفی خاصی به خم كردن كاغذ داشت و مطالعه زیادی بر روی گنجشك كاغذی اسپانیایی انجام داد.

هم چنین سولورزانو بر روی سیستم پایه‌ها كار كرده و اولین كارش را در سال ‪ ۱۹۲۸‬منتشر كرده است.

پس از مرگ اونامونو، كار او در سایر كشورهای اسپانیایی زبان نظیر آرژانتین دنبال شد ولی از آن فراتر نرفت و در واقع پایه‌ای برای جنبش كنونی نشد. پس از مدتی جنبش اسپانیایی در جنبش عمومی غربی جذب شد.

در انگلستان از حدود قرن شانزدهم میلادی از روش‌هایی برای تا كردن دستمال سفره بر روی میز غذا در محافل استفاده می‌شده است، كه احتمالا بعدها به خم كردن كاغذ تبدیل شده باشد.

هر چند امروزه آن را قسمتی از اوریگامی می‌دانند ولی احتمال ابداع آن به طور مستقل از اوریگامی نیز مطرح است. یادداشت‌هایی در زمینه آموزش و خم كردن كاغذ در حدود سال ‪ ۱۸۷۴‬به چاپ رسیده است.

جزئیات نحوه ساخت پرنده در حال پرواز هم در سال ‪ ۱۸۸۹‬چاپ شده است.

افراد مشهور در زمینه ی اوریگامی
در سال ‪ ۱۹۵۲‬ج. لگمان كتاب كتاب شناسی خم كردن كاغذ را به چاپ رسانید.

همچنین باب هربین در سال ‪ ۱۹۵۵‬با سری برنامه ی تلویزیونی آقای چپ و آقای راست توجه عمومی را به اوریگامی جلب كرد.

وی سپس كتاب مهمی به نام جادوی كاغذ را منتشر كرد كه شاید یكی از مهم ترین كتاب‌ها در این رابطه تا آن زمان به شمار می‌رود.

در سال ‪ ۱۹۶۷‬هم انجمن بریتانیایی اوریگامی بنیان نهاده شد كه در حال حاضر از سراسر جهان عضو دارد و كتابخانه آن در مورد اوریگامی بسیار قابل توجه است.

بازسازی مجدد اوریگامی به عنوان یك هنر خلاق در ژاپن تا حد زیادی مدیون این افراد است:
- ایسائو هوندا (‪ ,)Isao Honda‬كه كتاب اوریگامی را در سال ‪ ۱۹۳۱‬منتشر كرد - آكیرا یوشیزاوا (‪ )Akira Yoshizawa‬كه برای سال‌های زیادی به عنوان یك نابغه مسلط بر اوریگامی شهرت داشته است و اولین اثرش در سال ‪ ۱۹۵۲‬چاپ شده است.

- میچیو اوچیاما (‪ )Michio Uchiyama‬كه این هنر را از مادرش آموخته بود و در سال ‪ ۱۹۰۸‬نوع جدیدی از اوریگامی به نام سبك كوكو (‪ )Koko - styler‬به نام وی به ثبت رسید.

او در سال ‪ ۱۹۳۱‬یك نمایشگاه عمومی از آثارش را در توكیو برگزار كرد.

پس از جنگ دوم جهانی آثار زیادی در این زمینه به چاپ رسیده و انجمن‌های فراوانی تاسیس شده اند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از انجمن بین‌المللی اوریگامی نام برد كه توسط آكیرا یوشیزاوا بنیان‌گذاری شده است.

یوشیزاوا و اونامونو استفاده از پایه پرنده را گسترش دادند و یوشیزاوا استفاده از دو مربع را آغاز كرد.

سپس پایه‌های بلینتز (‪ )blintzed bases‬ابداع شد و پس از آن فنون جدید نظیر جعبه تا زدن (‪ )box pleating‬كار را به جایی رسانید كه اكنون كم تر چیزی را می‌توان یافت كه نتوان آن را از یك یا چند قطعه مربعی یا مستطیلی كاغذ ساخت از مرغ ماهی خوار ژاپنی تا حیوانات چهارپا با سر و دم كه توسط یك قطعه كاغذ ساخته می‌شوند





آمار وبلاگ
  • کل بازدید : 205232
  • بازدید امروز :432
  • بازدید دیروز :364
  • بازدید این ماه : 3967
  • بازدید ماه قبل : 2638
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها : 764
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :